1

Google Optimize – testuj i wyciągaj wnioski

Rzetelna analiza wymaga eksperymentów. Google Optimize to narzędzie, które pomoże sprawdzić, czy Twoja strona spełnia oczekiwania użytkowników. I to za darmo!

Google Optimize to bezpłatne narzędzie do prowadzenia testów i eksperymentów w serwisie internetowym. Od niedawna jest dostępne również w języku polskim. Dzięki niemu możesz dostosować stronę internetową do oczekiwań użytkowników, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia liczby konwersji. Zadaniem narzędzia jest analiza zaangażowania i ogólnego zadowolenia użytkowników z funkcjonalności strony. GO pozwala optymalizować strony pod kątem UX i to na podstawie najlepszych danych – z bezpośrednich eksperymentów.

Jak zacząć?

Aby korzystać z Google Optimize, konieczne jest założenie konta oraz zsynchronizowanie go z wybraną usługą Google Analytics. Integracja z GA jest niezbędna i pozwala na połączenie obu narzędzi w celu usprawnienia przepływu danych pomiędzy nimi.

Implementacja

Przed uruchomieniem eksperymentów niezbędne jest dodanie kodu odpowiedzialnego za działanie narzędzia. Kod Google Optimize można dodać przez Google Tag Managera – w GTM jest wbudowany oddzielny typ tagu właśnie pod optymalizacje.

Uwaga! Pamiętaj, że dodając kod Google Optimize za pomocą GTM niezbędna jest implementacja kodu GTM zgodnie z nowymi zaleceniami Google. Fragment kodu script należy osadzić w sekcji head strony natomiast fragment noscript w sekcji body strony.

Polecamy dodanie kodu minimalizującego migotanie strony bezpośrednio w źródle strony przed innymi tagami np. GTM czy GA. Dodanie tego kodu jest przydatne przy wolnych połączeniach internetowych ponieważ zawiera funkcję ustalania limitu czasu, która przestaje stosować zmiany eksperymentu, jeśli limit został przekroczony. Po upływie tego czasu zmieniona w trakcie eksperymentu strona przestanie się ładować, użytkownik nie zostanie dodany do eksperymentu, natomiast zostanie wyświetlona mu domyślna treść strony.

Google Chrome – ważny element układanki

Do pełnej sprawności narzędzia niezbędna jest również wtyczka (rozszerzenie Google Optimize) do Google Chrome. Służy ona do wyświetlania podglądu stron eksperymentu w Optymalizacji. To dzięki niej możemy edytować surowy kod HTML, dodawać kody JS czy też CSS. Niestety wadą jest to, że rozszerzenie działa tylko w przeglądarce Chrome, a jest niezbędne przy edycji eksperymentów na stronie. Chcąc zatem korzystać z narzędzia, Google wymusił na nas używanie jego przeglądarki – zabieg ten chyba jednak nie powinien nas dziwić.

Panel Google Optimize

Struktura konta jest bardzo podobna do Google Tag Managera. Na koncie tworzymy nowe kontenery. Dany kontener możemy połączyć tylko z jedną usługą GA oraz wieloma widokami w ramach tej usługi. W każdym kontenerze tworzymy dowolną ilość eksperymentów. Użytkownikom można nadawać różne poziomy dostępu (inna rola na poziomie konta oraz inna na poziomie danego kontenera).

Eksperyment

Przejdźmy do najciekawszego zagadnienia! Do wyboru mamy 3 typy eksperymentów:

  • A/B testy – test co najmniej dwóch odmian strony,
  • Test wielowymiarowy (wersja beta) – test z co najmniej dwoma różnymi sekcjami,
  • Test przekierowania – test oddzielnych stron z różnymi adresami URL lub ścieżkami.

Narzędzie daje nam możliwość śledzenia zdarzeń przy wykorzystaniu celów ustawionych w Google Analytics. Ze względu na ograniczoną liczbę celów w GA najlepiej stworzyć nowy widok i dopiero z nim połączyć usługę z Google Optimize. Zintegrowany widok jest wyświetlany w wynikach eksperymentu w Google Analytics (Raportowanie: Zachowanie/Eksperymenty).

Warunki uruchamiania eksperymentu można zweryfikować z poziomu narzędzia. Jednocześnie dozwolone jest prowadzenie 3 eksperymentów.

Podczas eksperymentu możemy mierzyć wpływ zmian na maksymalnie trzy z poniższych celów: odrzucenia, odsłony, czas trwania sesji czy też realizację celi ustawionych w Google Analytics (w GA można ustawić maksymalnie do 20 różnych celów). Należy jednak pamiętać, że po zakończeniu eksperymentu nie można go wznowić.

Różnice w wersji darmowej i płatnej

W wersji bezpłatnej nie mamy możliwości tzw. opcji targetowania na odbiorców. Wersja 360 (czyli płatna) umożliwia wykorzystywanie Google Analytics do kierowania na użytkowników, którzy będą uwzględnieni w eksperymencie. Darmowa wersja ogranicza również ilość jednoczesnych eksperymentów. Równocześnie można przeprowadzać maksymalnie 3 testy. Maksymalna liczba kombinacji, jakie może zawierać eksperyment testu wielowymiarowego w bezpłatnej wersji to 16. Obowiązuje również limit 3 celów, które można zmierzyć podczas trwania danego eksperymentu.

 ***

Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z eksperymentami A/B, Google Optimize jest dobrym wyborem. Przyjazny i intuicyjny interface, dobrze znany z innych narzędzi Google, pozwala na szybkie zapoznanie się z możliwościami narzędzia. Bezpłatna wersja, mimo kilku ograniczeń, w zupełności wystarcza na sprawdzenie skuteczności witryny. Jeśli interesuje Cię temat UX, sprawdź, czy stosujesz te 5 zasad na swojej stronie.

 

Share Button

One Comment

Comments are closed.