messenger ads

Messenger Ads – jak wykorzystać nowe narzędzie Facebooka?

Social media zrewolucjonizowały bezpośrednią komunikację. Messenger, Snapchat, Whatsapp – z platform komunikacyjnych korzysta niemal każdy. Jak wykorzystać to w marketingu?

Oczywiście prym wśród komunikatorów mobilnych wiedzie Messenger, z którego korzysta już ponad 1,2 miliarda użytkowników na całym świecie. Także w Polsce, jest on najczęściej instalowaną aplikacją do czatowania.

W ciągu ostatnich miesięcy mogliśmy obserwować w niej liczne zmiany. Popularne emotikony zmieniły nieco swój wygląd (łącznie z możliwością wyboru koloru skóry „buziek”), łatwiej możemy korzystać z naklejek czy wyszukiwać GIFy. Sekcja wiadomości na komputerach stacjonarnych przekształciła się w zakładkę Messengera, upodabniając się do swojej mobilnej wersji.

Porozmawiaj z marką

Jednak Messenger coraz częściej łączy nie tylko znajomych, ale także marki z ich klientami. Facebook dostrzega ogromny potencjał marketingowy i sprzedażowy tej platformy, bo nie zapomina o rozwiązaniach dedykowanym stronom i reklamodawcom.

Jednym z pierwszych kroków, była zmiana wyglądu stron na Facebooku. Stały się zdecydowanie bardziej czytelne, zaczęły przypominać „wizytówki”, pojawiła się także m.in. możliwość dodania przycisku „Wyślij wiadomość” u góry strony.

Obecnie Facebook stara się skłonić nas do rozmowy, przez wprowadzenie automatycznego pojawiania się okna konwersacji na stronach firmowych.

Jak włączyć?

Funkcja ta włącza się automatycznie. Powinny być jednak spełnione dwa warunki. Po pierwsze, należy zaznaczyć zezwalanie użytkownikom na prywatny kontakt (opcja znajduje się w Ustawieniach Ogólnych fanpage’a). Po drugie, administrator lub redaktor musi być dostępny online.

„Wyślij wiadomość” w reklamie

Facebook Ads pozwala na tworzenie postów, które w jasny sposób sugerują, że kliknięcie w nie przeniesie użytkownika do okna konwersacji.

Dobrym sposobem na zastosowanie tej funkcji jest wykorzystanie jej w:

  • ogłoszeniach o pracę
  • informacjach o nowym produkcie
  • informacjach o usłudze/promocji

Użytkownik szybko może zadać pytanie czy doprecyzować ofertę. Atrakcyjność tej funkcji polega także na możliwości przygotowania zestawu odpowiedzi złożonych z tekstu, obrazów czy materiałów wideo. Wyświetlą się one w oknie wiadomości, kiedy użytkownik kliknie w reklamę.

Format ten przez Facebooka nazywany jest „wiadomością strukturalną” i wymaga dodania przez Menedżera reklam skonfigurowanego kodu.

Instagram partnerem Messengera

Instagram od dłuższego czasu pracuje nad wykorzystaniem swojego potencjału reklamowego. Nic dziwnego – w kwietniu tego roku Instagram obwieścił, że miesięcznie loguje się do aplikacji ponad 700 milionów użytkowników.

Reklamy w tej aplikacji ustawia się z poziomu Menedżera reklam na Facebooku. Nowością ostatnich miesięcy jest wprowadzenie reklam z CTA, które mogą być wyświetlane jako zdjęcie lub film. Wezwanie „wyślij wiadomość” przekierowuje do Messengera.

Szczególnie atrakcyjnym wizualnie formatem jest reklama dostępna w InstaStories. Warto przemyśleć jej zastosowanie, ponieważ ze Stories korzysta dziennie już ponad 200 milionów użytkowników (ze Snapchata – 170 milionów).

Spersonalizuj swoje wiadomości

Korzystając z kampanii wykorzystujących Messengera, warto także skonfigurować ustawienia wiadomości, które będą wysyłane automatycznie np. poza godzinami pracy firmy, na wypadek nagłej nieobecności czy w odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Jak włączyć?

Obie funkcje włącza się przez Ustawienia Wiadomości. Asystent wiadomości wysyła ustaloną przez nas odpowiedź do wszystkich użytkowników, którzy do nas napiszą. Ponieważ robi to od razu, nie spada nam wskaźnik procentowy odpowiadania na wiadomości. A my zyskujemy kilka godzin czasu na odpowiedź.

Z kolei opcja Reaguj na wiadomości, kiedy nie ma cię przy komputerze pozwala na wysyłanie spersonalizowanej informacji o godzinach pracy. W zakładce Harmonogram mamy możliwość dokładnego oznaczenia godzin i dni, kiedy nikt nie jest w stanie odpowiadać na wiadomości.

Chat z reklamą

Od niedawna mamy również możliwość docierania z komunikatem reklamowym w postaci wiadomości rozsyłanej w Messengerze. Tzw. wiadomości sponsorowane mogą być kierowane tylko do osób, z którymi już prowadziłeś rozmowę na Messengerze. (Jeżeli na swojej stronie nie masz otwartych konwersacji z innymi osobami, spróbuj skorzystać z wtyczek, takich jak Kody Messengera).

Wiadomości sponsorowane można tworzyć w Power Editorze, Menedżerze reklam lub API.

Ustawiając grupę odbiorców klikamy w opcję Grupa niestandardowych odbiorców i wybieramy Osoby, które zareagowały na stronę. Na poziomie zestawu reklam wybieramy umiejscowienie Messenger.

Tak, jak w przypadku reklam, które umiejscawiamy na Facebooku, Instagramie i Audience Network, także tutaj możemy edytować obraz, adres docelowy i wezwanie do działania. Pamiętaj, że Twoja reklama będzie widoczna tylko dla osób korzystających z urządzeń mobilnych. Dlatego zarówno wygląd reklamy, jak i strona docelowa muszą być dostosowane do mobile.

Gotowe! Jak będzie wyglądała Twoja reklama?
To kolejna z możliwości danych nam przez Facebooka, która ma przybliżyć marki do klientów. Pytanie, jak nasi odbiorcy zareagują na komunikat reklamowy w aplikacji, która służy głównie do kontaktów z bliskimi. Pewnie przekonamy się o tym bardzo szybko, bo użytkownicy mogą wyłączyć wiadomości reklamowe w Messengerze. Panel statystyk sponsorowanych wiadomości bezlitośnie pokaże nam ilu użytkowników zablokowało naszą treść, oznaczyło jako spam lub zakończyło konwersację.

Bot, kumpel z Messengera

Wykorzystanie botów w komunikacji z użytkownikami to gorący temat ostatnich miesięcy. W Stanach nikogo nie dziwi już, że przez Messengera można zamówić pizzę, taksówkę lub zarezerwować lot. Z botów korzystają m.in. CNN i Bank of America.

Bot to program, który w naszym imieniu odpowiada na wysłane do nas wiadomości. Jednak to nie to samo, co opisana wyżej automatyczna odpowiedź. Z botem można porozmawiać. I to na dwa sposoby:

  • zadając pytanie
  • wybierając opcje dostępne w menu.

Jeszcze do niedawna to rozwiązanie wymagało programisty. Jednak odkąd Facebook rok temu wprowadził boty, powstało kilka narzędzi, które pozwalają samodzielnie je stworzyć – np. Api.ai, ChatFuel, ManyChat lub Wit. Te rozwiązania pozwalają m.in. na skonfigurowanie automatycznego wysyłania wiadomości do osób komentujących na naszej stronie. Możemy ustawić wysłanie takiej wiadomości do osób komentujących konkretnego lub dowolnego posta. Póki co nie ma możliwości konfigurowania różnych odpowiedzi na różne posty (przynajmniej nie w bezpłatnych narzędziach).

Ostatnio to rozwiązanie zaprezentował swoim fanom Artur Jabłoński, uruchamiając lawinę komentarzy pod swoim postem. Przy okazji wygenerował ponad 2 tysiące komentarzy i kilkaset tysięcy zasięgu. Jest to więc jakiś sposób na bezpłatną poprawę zasięgu naszej strony 😉

Identyczne możliwości daje nam API. Jednak stworzenie własnej aplikacji reklamowej to trochę bardziej skomplikowana opcja – raczej dla zaawansowanych użytkowników Business Managera.

Zanim zdecydujemy się na prowadzenie działań reklamowych w Messengerze, należy dobrze zastanowić się również nad tym, czy jesteśmy do tego dostatecznie przygotowani. Bezpośredni kontakt z klientem jest zawsze naszą wielką szansą, ale zarazem ogromnym wyzwaniem. Wkraczamy w jego prywatny świat – warto zrobić to inteligentnie, żeby nie dostać kosza.

 

Share Button